Bramy garażowe są jednorazowym wydatkiem, ale ważne jest ich odpowiednie dopasowanie do samego garażu. Liczy się przede wszystkim światło wjazdu, w którym musi zmieścić się nasze auto. Przed wybudowaniem garażu oraz zakupieniem bramy należy wziąć pod uwagę wielkość samego auta, ale również naszą wygodę.
Standardowe wymiary bram garażowych
Dostępne bramy garażowe są idealnym rozwiązaniem zarówno do dużych jak i mniejszych garaży. Producenci starają się tworzyć duży wybór bram segmentowych, a także bram roletowych. Przy dużych autach oraz równie dużych garażach, stosowane są ramy garażowe o niestandardowym wymiarze. Dzięki temu łatwiej jest znaleźć idealną bramę, która połączy funkcjonalność z nowoczesnym wyglądem.
W zależności od tego jakie typy bram mamy na względzie, producenci bram garażowych tworzą różnego typu wielkości bramy, by była ona dopasowana do danej konstrukcji garażu. Światło bramy nie powinno jednak być mniejsze niż 200 cm na szerokość oraz 250 cm na wysokość. Przy 250 cm szerokości mamy pewność, że dana brama garażowa będzie mogła sprawdzić się przy standardowej wielkości auta. Dodatkowo pozostaje przestrzeń po bokach, by kierowca praz pasażerowie mogli swobodnie opuścić pojazd. Należy dopasować wymiary bramy garażowej do wielkości auta – wymiary 200-250 cm wysokości są odpowiednie do aut typu sedan, hatchback oraz niektórych suvów, Auta o wyższym zawieszeniu, najczęściej kupowane przez np, leśników lub właścicieli działek w górach, potrzebują również wyższej bramy garażowej. Typowe wymiary bramy garażowej niestety nie sprawdzą się w takim przypadku. Światło przejazdu powinno mieć około 250 cm szerokości i 300 cm wysokości. Wtedy zyskamy także kilka centymetrów wolnej przestrzeni. Do domów jednorodzinnych bardzo często zamawiane są bramy segmentowe dwustanowiskowe. W takim wypadku należy zamówić bramę, w której szerokoś√ bramy będzie wynosiła minimum 400 cm szerokości. By możliwa była boczna zabudowa m.in. za pomocą półek na wymiar, warto wyznaczyć 500 cm szerokości wewnątrz otworu.
Z kolei wysokość bramy przy standardowym aucie samochodowym powinna wynosić minimum 210 cm przy np. sedanie, a powyżej 240 cm przy samochodach dostawczych typu bus. 2,5 metra będzie więc optymalną wysokością.
Bramy do garażu – wymiary minimalne
Dopasowanie bramy jest dość problematyczne, zwłaszcza że im większa będzie brama, tym jej cena będzie się zwiększała. Jednak nawet kilkanaście centymetrów różnicy może być znaczące, zwłaszcza jeśli posiadamy duże auto lub chcemy wygodnie wysiadać z niego po zaparkowaniu. Konieczny jest więc pomiar otworu, ale również znajomość minimalnej szerokości i wysokości otworu. Drzwi garażowe dla auta terenowego powinny mieć minimum 212,5 cm do 225 cm. Te 12,5 cm może być ważne przy montowaniu półek z na bocznej ścianie garażu. Z kolei minimalna wysokość dla auta transportowego jest równa 237,5 cm aż do 300 cm. Tu różnica wynosi jedynie około 15 cm, jednak trzeba pamiętać, że wymiary bramy segmentowej to również ościeżnica oraz prowadnica, w tym sprężyny naciągowe. Są one ważne, zwłaszcza jeśli zależy nam na otwieraniu bramy w sposób automatyczny. Są również tanie bramy uchylne o szerokości nawet 180 cm, ale by móc swobodnie parkować producenci oferują ich nowocześniejsze i szersze wersje.
Przy wybieraniu optymalnej wielkości bramy garażowej należy uwzględnić: liczbę pojazdów i ich łączny wymiar, miejsce garażu na posesji – czy jest on wbudowany na wprost głównej bramy, czy może trzeba dodatkowo do niego skręcać oraz czy garaż będzie użytkowany również jako schowek np. na narzędzie ogrodowe.
Co wziąć pod uwagę kupując bramę do garażu?
Wiedząc już, jaki jest wymiar otworu garażowego, możemy wybrać odpowiednią bramę. W garażach dwustanowiskowych sprawdza się takie rozwiązania, jak brama rozwierana lub brama automatyczna, otwierana z góry. W drugim przypadku mamy pewność, że brama łatwo się będzie otwierała, bez naszej ingerencji. Automatyczne otwieranie za pomocą pilota na pewno znacznie ułatwi codzienne wjeżdżanie.
Niezależnie od zastosowanego napędu, bramy, trzeba wziąć pod uwagę kilka ważnych czynników, podczas jej kupowania.
Przede wszystkim należy uwzględnić głębokość wbudowaną, inaczej długość garażu i przypasować ją do typu prowadzenia – standardowe prowadzenie polega na umieszczeniu prowadnic na suficie. Ważne jest również nadproże – wysokość od górnego końca otworu wjazdowego po sufit garażu. Jego wysokość powinna mieć minimum 210 mm. Najwyższe możliwe nadproże wynosi nawet 290 mm.
Konieczne jest również obliczenie szerokości węgarki – to boczne krawędzie od ściany garażu do bramy i powinni mieć one około 110 mm szerokości. To pozwoli na zamocowanie prowadzenia ze sprężynami skrętnymi.
Jeśli nie wiemy jak zamontować bramę oraz jak np. zrobić prowadzenie niskie, warto zgłosić się do firm, które umożliwiają montaż nawet niestandardowych bram.
Jeśli chcemy jednak samodzielnie zrobić wjazd do garażu, wtedy należy mierzyć bardzo dokładnie każdy kierunek, a zwłaszcza jeśli wybieramy prowadnicę poziomą lub pionową.
Najczęściej produkuje się bramy segmentowe, gdzie płaszcz bramy „chowa się” pod sufitem. Bramy rozwieralne z kolei są bardziej popularne na wjazd do posesji. Wtedy szerokość bramy powinna być podobna, co dojazd do garażu. Montaże bramy, której wysokość i szerokość nie jest typowa, powinni znaleźć profesjonaliści, którzy będą podpowiadać co zmienić w układzie wjazdu.
Co ważne bramę montujemy dopiero po wykończeniu garażu. Ważna jest w niej również szczelność oraz wysokość, najlepiej 2,5 metra.
Można również zadać pytanie firmie wykonującej niestandardowe bramy np. mające 600 cm lub 212,5 cm wysokości. Wystarczy zostawić adres e-mail i wyrazić zgody na kontakt marketingowy i przetwarzanie danych. Producent na pewno się z nami skontaktuje, poda jak wybrać szczelny garaż, tynki a także jaką ma mieć wysokość, by był wygodny. Szerokość jej również jest ważna, więc takie doradztwo będzie dla nas niezbędne. Takich danych nie trzeba sprawdzać mają bramę garażową uchylną, choć nadal ważna jest szerokość.